İletişim, en basit şekilde “kişilerin birbirini anlaması” olarak tanımlanır. Ama bazen iletişim kazası yaşarız ve yanlış anlaşılırız. O zaman yukarıda yaptığımız tanımı “kişilerin birbirini doğru anlaması” olarak düzenlememiz yanlış olmaz; çünkü iletişim eyleminde istenen asıl şey doğru anlaşılmak.
İşte bu çok basit gerçek bugün pek çok markayı iletişim faaliyetine ciddi paralar aktarmaya, medya iletişim hizmeti almaya ve bünyelerinde departmanlar kurmaya kadar götürmüştür. Elbette bu kararın alınması o kadar kolay olmamış, çoğu zaman yaşanan bir iletişim kazası sonucu yaşanmıştır.
Peki markalar neden iletişim kazası yaşar? Çoğunlukla gündem yönetimi yapamamalarından ya da onlar için gündemi yönetecek birileri olmadığından.
Bir kurumun iletişim faaliyetlerinde gündemi yakından takip etmek ve yorumlayabilmek, gelecek açılımı yapabilmek adına son derece önemli. Doğru şekilde yapılan gündem yönetimi markaları günün kazanı yapabileceği gibi, olası krizleri önden görülmesine de neden olarak markaya hazırlanma süresi tanır ve en az zararla atlatmasına yardımcı olur. Hatta çok iyi bir medya iletişim ajansınız varsa, muhtemelen krizden hiç zarar görmezsiniz.
Doğru bir gündem yönetimi yapıp, markanızı korumak istiyorsanız;
Markanızın iş ortaklarını ve sektörün gelişimini yakından izleyin
Tüm bağlantılı sektörlerdeki durumlar hakkında bilgi sahibi olun
Ülke ve dünya gündemini yakından takip edin ve değerlendirin
Değerlendirmelerinizi bütüncül bir yaklaşımla oluşturun
Kriz oluşturabilecek durumlar için birden fazla strateji oluşturun
Kamuoyunun duyarlılıklarını gözetin, hassasiyetlerini göz ardı etmeyin
başlıklarına dikkat etmeniz gerekir.
Gündemi takip etmek, ona ilişkin yönetimsel stratejiler geliştirmek markaları her zaman daha güçlü yapar. Ayrıca kurumun referans kaynağı olarak konumlanmasını sağlar. Ama burada dikkat edilmesi gereken temel nokta, gündem yönetimi yaparken markanızı sektörün var olan bütün sorunlarının yüklenicisi durumuna getirmemek. Sektörün sorun ve sıkıntılarını çatı örgütleri durumunda bulunan ve dernek, birlik, federasyon, konsey olarak tanımlanan sivil toplum kuruluşları gerçekleştirir.
Kovid-19 salgını ile birlikte olağandışı günler yaşıyoruz. İnsanların yaşamlarında ve toplumsal hayatta ciddi travmalar oluşturan, ekonomi tarafında daralmayla birlikte ciddi sorunları beraberinde getiren salgının biran önce son bulması hepimizin isteği. Süreci kimi şirketlerin marka değerini güçlendirerek çıktığını göreceğiz. Gündem yönetimi ve kriz iletişimi doğru yapıldığında aslında bunu gerçekleştirmek hiç de zor değil.