BLOG

Geleneksel Medya Nedir?

Medya, ‘geleneksel medya ve yeni medya' şeklinde iki temel başlıkta karşımıza çıkıyor. Gazete, dergi, radyo, televizyon gibi ağırlıkla tek yönlü iletişime hizmet veren kitle iletişim araçları “Geleneksel Medya”nın tanımını oluşturuyor.

Geleneksel medyayı incelediğimizde birey olarak sadece tüketici olduğumuzu görüyoruz. Medya içeriğini üretenler, bize tüketmek üzere içerikleri sunuyorlar. Biz de bunları alıp, tüketip karşılığında yorum yapamıyoruz. İçerik üzerinde herhangi bir değişiklik yapma hakkına da sahip değiliz. Geleneksel medyada üretenler ve tüketenler farklı kişilerdir.

Geleneksel medyanın özelliklerini şöyle sırayabiliriz:  Geleneksel medyanın yayın organları çok büyük kitleleri kapsar ve tek taraflı medyadır. Maliyeti yüksektir. Sonuç her zaman  daha net olur. Geleneksel medyada ölçülebilirlik reyting ve tirajlarla olur.

1980’lere kadar medyadaki iletişim, şu an geleneksel olarak tanımlanan yazılı  materyallere bağlıydı. Televizyon ve radyo gibi kitle iletişim araçları tek taraflı bir iletişim sağlıyordu. Bilgisayar teknolojilerinin gelişmesiyle bu durum değişmeye başladı. 

Yeni Medya Nedir?

Altyapısını internet ve internet teknolojilerine dayandıran; akıllı cep telefonlarından internet gazeteciliğine veya online eğitimden elektronik postaya kadar geniş bir alanı kapsayan iletişim araçlarına “Yeni Medya”nın tanımını oluşturuyor.

Yeni medya kavramsallaştırmasıyla hayatımıza giren, tüm alışkanlıklarımızı ve davranış şekillerimizi bir revizyon sürecinden geçirmeyi zorunlu kılan yeni medya araçları ve uygulamaları, bambaşka bir dünyanın kapılarını aralamamızı sağladı.

Yeni medya ile hayatımıza birçok terim de girdi. Bu kavramlara örnek verecek olursak;  arama motoru, takipçi, blogger, mobil uygulama, digital reklam, fenomen vb.

Dergi, gazete ve TV gibi geleneksel medya araçlarının işlevlerinin yanında karşılıklı etkileşim olanağını sunan internet mecralarına yeni medya araçları ( sosyal medya, haber ve blog siteleri) demek mümkün.

Yeni Medyanın Avantajları

NYU Steinhardt Kültür, Eğitim ve İnsan Gelişimi Okulu Medya Teknolojisi Profesörü ve Michigan Üniversitesi İletişim Çalışmaları Profesörü W. Russell Neuman yeni medyanın katkı sağladığı alanları şu sözlerle açıklıyor: “Coğrafi anlamda uzaklıkların ortadan kalkması, iletişimin sağlanmasında büyük bir artış yaşandığı, iletişimin hızlanmasına büyük bir katkı sağlandığı, iletişimin interaktif düzeyde bireylerin katılım sağladığı bir medya anlayışı.”

Yeni medyada geleneksel medyaya göre maliyetler daha düşüktür. Bunun nedeni ise internet bağlantısı olan herkes blog, sosyal medya vb kanalları kullanarak yayın yapabilir. Geleneksel medyada ulaşılan kitle aynıdır ve özelleştirilemez. Fakat yeni medyada hedef kitle belirlenebilir ve kitleye uygun içerik sağlanabilir.

Bu iki medyanın farklılığına baktığımızda; yayın süreleriyle ilgili ciddi farklar olduğunu görüyoruz. Geleneksel medyada uzun programlar ve diziler dikkat çekerken, yeni medyada örneğin twitter’da belli bir karakter sınırlaması ile ifade ediyorsunuz. Sosyal medyada belli bir süreyi kapsayan “story-hikaye” koyabiliyorsunuz.Bir başka fark da geleneksel medya tek taraflıdır, yeni medya ise interaktiftir.

Bu iki medyanın çok önemli bir farklı da hata yapıldığındaki düzeltme süreleridir. Geleneksel medyada bir haber oluşturulduktan sonra değiştirilemez ancak ertesi gün düzeltmesi yayınlanabilir. Fakat durum sosyal medyada böyle değildir. Yanlış bir yazı hemen güncellenebilir. Anında müdahale özgürlüğü vardır.

Merve UÇAR
Marka Yönetmeni

[1] https://www.iienstitu.com/blog/geleneksel-medya-ve-sosyal-medya-karsilastirmasi

2https://uskudar.edu.tr/tr/icerik/1840/geleneksel-medyadan-yeni-medyaya-gizemli-yolculuk


Brandworks PR ajansı, Türkiye kurumsal iletişim danışmanlığı sektöründe, gerçekleştirdiği yaratıcı içerikler ve hizmetler ile kısa zamanda kendine iyi bir yer edinmiş, ulusal ve uluslararası alanda birçok markaya halkla ilişkiler danışmanlığı hizmeti vermektedir. Brandworks.com.tr, geleneksel ve dijital medya ilişkileri noktasında uzman ekibiyle çalışmakta, yaklaşık 50’den fazla sektöre aynı anda hizmet vermektedir. Geleneksel ve dijital medya süreçlerinin yanı sıra, itibar yönetimi ile müşterilerinin hedef kitleleri karşısında olumlu algılanmasını artırmak, tüketiciyle duygusal bağ kurmak ve sürdürülebilir olarak tercih edilen ve sektöründe söz sahibi marka olma yolunda çalışmalar gerçekleştirmektedir. Brandworks PR ajansı, markaların PR etkinlikleri ve organizasyonlarına nasıl çok daha fazla değer katabileceklerine odaklanarak onlarla her daim dirsek temasında çalışmalar yürütmektedir. İtibarın en önemli bileşenlerinden olan sosyal sorumluluk projeleri hazırlayarak, markaların bu alanda nasıl hareket etmeleri gerekliliğinden, sosyal medya hesap yönetimi ve influencer iş birlikleri de gerçekleştirmektedir. Markaların dışarıya açılan yüzü olan kurumsal kimlik, görsel kimlik ve kreatif iş süreçlerinde de yer alan Brandworks PR ajansı, kurumsal dergi yayıncılığı üzerine de çalışmalarda bulunmaktadır.